Stabiliteitstraining

Wat is stabiliteit?

Stabiliteit betekent: bestendig, duurzaam, stevig. Voor ons lichaam betekent “stabiel zijn” met zo weinig mogelijk inspanning in balans zijn. Een goede samenwerking tussen alle onderdelen van ons lichaam zorgt ervoor dat wij zonder veel inspanning en gedurende langere tijd kunnen staan, lopen en zitten zonder te wankelen of te vallen.

Hoe werkt dat in mijn lichaam?

In ons lichaam komen 2 soorten spieren voor:

  • Grote (globale) spieren: Deze spieren gebruiken we om voor een korte periode veel kracht te zetten.
  • Kleine spieren: Deze spieren zorgen voor de stabilititeit en moeten dus snel en met de juiste hoeveelheid kracht kunnen reageren op veranderingen in het lichaam. Om deze spieren te trainen moeten de oefeningen met weinig kracht gedaan worden. Wanneer het lichaam niet in balans is, worden de grote spieren aangespannen om u in positie te houden. Deze spieren zijn hiervoor niet geschikt en krijgen hierdoor een te hoge spanning. Deze hoge spanning veroorzaakt vaak pijn.

Stabiliteitstraining

Door oefeningen met een oefenbal worden de kleine spieren aan het werk gezet. De nadruk van de training ligt in het begin op ontspanning , het loslaten van de spanning in de grote spieren. Dit geeft weer controle en balans in ons lijf. Dan kunnen we de stabiliteit en steun die we hervonden hebben, uitdagen met zwaardere en moeilijkere vormen. Dit doen we door het uitvoeren van zogenaamde bruggen. Het gaat bij balans en stabiliteitstraining vooral om de techniek van de beweging en niet om de kracht waarmee de beweging wordt uitgevoerd.

Balans en Stabiliteitstraining is o.a. zeer geschikt bij:

  • Rugklachten
  • Nekklachten en hoofdpijn
  • Hyperventilatie
  • Bekkenpijn
  • RSI
  • Fibromyalgie